IFAS-Research Newsletter/ Reclaimers, Music, etc.

Mot de la direction/

A Message from the Director

Nos pensées vont bien sûr aujourd’hui vers la ville du Cap et vers son université, durement touchées par les ravages de l’incendie du 18 avril. Nous pensons tout particulièrement aux étudiants déplacés en urgence, au personnel universitaire, aux bibliothécaires et archivistes, ainsi qu’à tous les enseignants et chercheurs du campus.

La grande bibliothèque universitaire — l’une des plus anciennes et des plus riches du continent — a été touchée, et tout particulièrement la section des études africaines. La salle de lecture Jagger, construite dans les années 1930, a brûlé tandis que de nombreux ouvrages et documents étaient détruits.  Selon le site web de l’université de Cape Town (UCT), les collections spéciales conservent d’importants documents imprimés et audiovisuels consacrés, entre autres, aux études africaines, ainsi que plus de 1 300 sous-collections de manuscrits rares et d’archives privées. Dans le seul domaine des études africaines, la collection de livres et de brochures dépasse les 85 000 items. Aux dernières nouvelles, les documents les plus précieux auraient été épargnés, mais il est trop tôt pour avoir une idée précise des dégâts.

L’IFAS-Recherche s’associe pleinement à l’émotion qui s’est exprimée, depuis dimanche dernier, face à cet événement terrible.

Our thoughts today are with the city of Cape Town and its university, which were hit hard by the devastation caused by the fire on the 18th of April. Our thoughts are with the students who have been urgently displaced and with all the staff, archivists, librarians, teachers and academics on campus.

The large university library — one of the oldest and richest on the continent — was affected, especially the African Studies section. The Jagger Reading Room, built in the 1930s, burnt down and many books and documents were destroyed.  The Special Collections hold important printed and audio-visual materials on, among other things, African Studies, as well as over 1,300 sub-collections of rare manuscripts and private archives. In the field of African Studies alone, the collection of books and pamphlets exceeds 85,000 items. At the latest report, the most valuable documents were apparently spared, but it is too early to have a clear idea of the damage.

IFAS-Research fully associates itself with the emotion expressed since last Sunday in reaction to this terrible event.

Projet/ Project Reclaiming Waste

Le site internet dédié au projet Reclaiming Waste, développé par l’IFAS-Culture et l’IFAS-Recherche, est en ligne.

Découvrez-y des explications sur le métier de recycleur informel, sur la situation de ces « reclaimers » (en Afrique du Sud), notamment grâce à un prospectus téléchargeable. Ce document, distribué par les recycleurs eux-mêmes aux habitants des quartiers permet de mieux comprendre leur rôle dans la société sud-africaine et fournit des pistes concrètes pour aider les reclaimers dans leur travail quotidien.

Le site internet propose également une magnifique série de portraits intitulée Reclaimers of Johannesburg réalisée par le photographe Mark Lewis. L’Institut français d’Afrique du Sud et l’IFAS-Recherche ont donné carte blanche à l’artiste pour photographier des recycleurs chez eux, en coopération avec Luyanda Hlatshwayo, un membre de l’African Reclaimers Organisation (ARO).

Enfin, l’UMIFRE a réalisé un petit film documentaire, I am a reclaimer, à partir de l’interview centré d’un recycleur de rue de Johannesburg, Steven Leeu.

Découvrez le site ici.

The website dedicated to the Reclaiming Waste project, developed by IFAS-Culture and IFAS-Research, is online.

Discover explanations on the job of informal recycler, on the situation of these « reclaimers » (in South Africa), notably thanks to a downloadable pamphlet. This document, distributed by the recyclers themselves to the inhabitants of the neighbourhoods, allows a better understanding of their role in the South African society and provides concrete guidelines to help the reclaimers in their daily work.

The website also features a magnificent series of portraits entitled Reclaimers of Johannesburg by photographer Mark Lewis. The French Institute of South Africa and IFAS-Recherche gave the artist carte blanche to photograph reclaimers in their homes, in cooperation with Luyanda Hlatshwayo, a member of the African Reclaimers Organisation (ARO).

Finally, IFAS-Research produced a short documentary film, I am a reclaimer, based on a focused interview with a Johannesburg street recycler, Steven Leeu.

Discover the website here.

Projet/ Project Sounds of Southern Africa. Music, Empowerment, Freedom

Ce programme de recherche, conçu l’année dernière et repoussé à cause de la crise sanitaire, est aujourd’hui relancé. Nous sommes en train de préparer une série de podcasts dont chaque épisode explorera — à travers l’analyse d’un chercheur — la question des liens entre musique, politique, liberté d’expression et censure dans plusieurs pays d’Afrique, du XXe siècle à nos jours. Rumba congolaise au temps du Congo belge, jazz sud-africain au temps de l’apartheid, kuduro ou rap dans l’Angola contemporain, musique contestataire mozambicaine et namibienne, seront au menu d’une première série de podcasts disponibles à partir du mois de juin.

Les enregistrements des épisodes ont débuté en ce mois d’avril avec un épisode sur les Stolen Moments Archive de Namibie avec Aino Moongo et Thorsten Schütte, un sur le rap en Angola avec Chloé Buire (CNRS), un sur les Hidden Years Music Archive de l’université de Stellenbosch avec David Marks et Lizabé Lambrechts, un sur la rumba congolaise avec Charlotte Grabli et un autre sur les changements sociaux au prisme de la musique au Mozambique avec Katia Taela et Euclides Gonçalves. Stay tuned!

This research programme, conceived last year and postponed due to the health crisis, has now been revived. We are preparing a series of podcasts, each episode of which will explore – through the analysis of a researcher – the question of the links between music, politics, freedom of expression and censorship in several African countries, from the 20th century to the present day. Congolese rumba during the Belgian Congo, South African jazz during the apartheid era, kuduro or rap in contemporary Angola, Mozambican and Namibian protest music, will be on the menu of a first series of podcasts available from June.

The recording of the episodes started in April with an episode on the Stolen Moments Archive of Namibia with Aino Moongo and Thorsten Schütte, one on rap in Angola with Chloé Buire (CNRS), one on the Hidden Years Music Archive of the University of Stellenbosch with David Marks and Lizabé Lambrechts, one on Congolese rumba with Charlotte Grabli and another on social change through music in Mozambique with Katia Taela and Euclides Gonçalves. Stay tuned!

Musées/ Museums

Origins Centre (Wits University, Johannesburg)

© Line Relisieux
Après une période de rénovation, le musée Origins Centre a rouvert ses portes au public le 9 avril 2021. À l’occasion, une soirée a été organisée, en présence du Premier conseiller de l’ambassade de France en Afrique du Sud, Monsieur Emmanuel Suquet, du Conseiller de Coopération et d’Action Culturelle, Monsieur Bruno Asseray, de la Directrice de l’IFAS-Recherche, Sophie Dulucq, du Doyen de la Faculté des Sciences de Wits, le Professeur Nithaya Chetty, et de la Directrice du musée, Amanda Esterhuysen et de la conservatrice, Tammy Reynard.

La soirée d’inauguration a été l’occasion de découvrir les locaux rénovés et les extraordinaires collections, centrées sur le patrimoine et les cultures anciennes de l’Afrique du Sud. Le musée expose de nombreuses œuvres du peuple San. Inauguré en 2006 et partie intégrante de l’université du Witwatersrand, Origins Centre a pour vocation d’explorer et de célébrer l’histoire de l’humanité moderne sur le continent africain.

La muséographie met en lumière les premiers fossiles découverts en Afrique du Sud, présente les premières traces de l’homme dans la région et se poursuit par des salles consacrées à l’émergence de l’art, du symbolisme et des techniques, de la préhistoire jusqu’aux chasseurs-cueilleurs actuels (nombreux artéfacts paléo-anthropologiques et archéologiques, dont une vaste gamme d’outils anciens). Plusieurs salles sont consacrées aux peintures et aux gravure rupestres, avec une importante collection de rochers gravés (baptisé Rock archive).

L’IFAS-Recherche a, par le passé, noué des partenariats ponctuels avec Origins Centre à l’occasion d’expositions temporaires. En 2018-2019, la collaboration a été d’une autre nature puisque, en marge de l’exposition « Lascaux », l’IFAS-Recherche avait offert au musée des reproductions d’œufs d’autruche gravés datant de -60 000 ans, découverts sur le chantier franco-sud-africain de Diepkloof co-dirigé par Guillaume Porraz (CNRS). Les coquilles gravées remontent au Paléolithique moyen et supérieur, et sont d’une grande importance scientifique et patrimoniale car ils sont l’un des premiers exemples de gravure réalisés par des Homo Sapiens. Des fac-similés ont été fabriqués par un artiste sud-africain sous la supervision de Guillaume Porraz et sur subvention de l’IFAS-Recherche. En 2019, ils avaient été montrés au public, le temps de l’exposition, dans la salle « Dawn of Art ».

La rénovation du musée est une restructuration complète — muséographie, conception générale du parcours, choix des objets présentés — qui a été financée par l’université Wits avec une subvention substantielle du National Institute for the Humanities and Social Sciences (NIHSS), agence publique créée en 2013 pour le soutien et le développement des sciences humaines et sociales en Afrique du Sud. Les équipes du musée et des chercheurs de Wits (du Département d’archéologie, du Rock Art Research Institute, etc.) ont travaillé depuis deux ans à ce projet, qui aurait dû être présenté au public au premier trimestre 2020.

Dans cette nouvelle muséographie, les fac-similés d’œufs donnés par l’IFAS-Recherche sont désormais exposés de façon pérenne. Il y a tout juste un an, nous avions prévu de fêter l’entrée de notre don dans l’exposition permanente.

© Line Relisieux
Le musée est ouvert du lundi au vendredi de 9 h 00 à 17 h 00 et les samedis et jours fériés de 9 h 00 à 16 h 00. Les tickets sont disponibles exclusivement en ligne.
After a period of renovation, the Origins Centre Museum reopened its doors to the public on the 9th of April 2021. An evening event was organised for the occasion, in the presence of the First Counsellor of the French Embassy in South Africa, Mr. Emmanuel Suquet, the Counsellor for Cooperation and Cultural Action, Mr. Bruno Asseray, the Director of IFAS-Research, Sophie Dulucq, the Dean of the Faculty of Science in Wits, Professor Nithaya Chetty, the Director of the museum, Amanda Esterhuysen, and the curator, Tammy Reynard.

The opening night was an opportunity to see the renovated premises and the extraordinary collections, which focus on South Africa’s ancient heritage and cultures. The museum exhibits many works of the San people. Opened in 2006 as part of the University of the Witwatersrand, Origins Centre aims to explore and celebrate the history of modern humanity on the African continent.

The museography highlights the earliest fossils found in South Africa, presents the first traces of man in the region and continues with rooms devoted to the emergence of art, symbolism and technology from prehistoric times to present day hunter-gatherers (numerous palaeo-anthropological and archaeological artefacts, including a wide range of ancient tools). Several rooms are devoted to rock paintings and engravings, with an important collection of engraved rocks (called Rock archive).

IFAS-Research has, in the past, established occasional partnerships with Origins Centre on the occasion of temporary exhibitions. In 2018-2019, the collaboration was of a different nature since, in conjunction with the « Lascaux » exhibition, IFAS-Recherche offered the museum reproductions of engraved ostrich eggs dating back 60,000 years, discovered on the French-South African Diepkloof site co-directed by Guillaume Porraz (CNRS). The engraved shells date back to the Middle and Upper Palaeolithic, and are of great scientific and heritage importance as they are one of the first examples of engraving by Homo Sapiens. Facsimiles were made by a South African artist under the supervision of Guillaume Porraz and with a grant from IFAS-Recherche. In 2019, they were shown to the public for the duration of the exhibition in the « Dawn of Art » room.

The renovation of the museum is a complete overhaul – museography, general design of the tour, choice of objects on display – which was funded by Wits University with a substantial grant from the National Institute for the Humanities and Social Sciences (NIHSS), a public agency created in 2013 to support and develop the humanities and social sciences in South Africa. Teams from the museum and researchers from Wits (from the Department of Archaeology, the Rock Art Research Institute, etc.) have been working for two years on this project, which should have been presented to the public in the first quarter of 2020.

In this new museography, the egg facsimiles donated by IFAS-Research are now on permanent display. Just one year ago, we had planned to celebrate the entry of our donation into the permanent exhibition.

The museum is open Monday to Friday from 9 am to 5 pm and on Saturdays and public holidays from 9 am to 4 pm. Tickets are only available online.

Heuningneskrans and Bushman Rock Shelter

© Line Relisieux
Le 14 avril, l’IFAS-Recherche et le bureau du CNRS en Afrique du Sud – en la personne de Jean-Pascal Torréton – ont eu le plaisir de faire visiter les sites archéologiques de Heuningneskrans et Bushman Rock Shelter à l’Ambassadeur de France, Monsieur Aurélien Lechevallier, au Conseiller de coopération et d’action culturelle, Monsieur Bruno Asseray et à l’attaché pour la science et la technologie de l’Ambassade de France, Monsieur Moncef Meddeb.

L’équipe a eu la chance de découvrir les sites sous la houlette des directeurs du chantier, Guillaume Porraz et Aurore Val, qui ont expliqué l’histoire des recherches archéologiques dans la région, ainsi que la campagne de fouilles en cours.

Heuningneskrans et Bushman Rock Shelter, situés dans la vallée de l’Ohrigstad, sont des témoins extraordinaires de la préhistoire au Limpopo et permettent de construire des scénarios sur l’évolution des hommes anatomiquement modernes. Les travaux de l’équipe se situent dans la continuité du projet Diepkloof, qui avait participé à la mise au jour d’un patrimoine préhistorique exceptionnel dans la région du Western Cape. Les fouilles à Heuningneskrans et Bushman Rock couvrent une période de plus de 120 000 ans et offrent une opportunité unique d’étudier les sociétés d’Homos Sapiens dans la région du Blyde River Canyon.

On the 14th of April, IFAS-Research and the CNRS office in South Africa – in the person of Jean-Pascal Torréton – had the pleasure of showing the archaeological sites of Heuningneskrans and Bushman Rock Shelter to the French Ambassador, Mr. Aurélien Lechevallier, the Counsellor for Cooperation and Cultural Action, Mr. Bruno Asseray, and the Science and Technology Attaché of the French Embassy, Mr. Moncef Meddeb.

The team had the chance to discover the sites under the guidance of the project directors, Guillaume Porraz and Aurore Val, who explained the history of archaeological research in the region, as well as the current excavation campaign.

Heuningneskrans and Bushman Rock Shelter, located in the Ohrigstad Valley, are extraordinary witnesses of Limpopo’s prehistory and allow us to build scenarios on the evolution of anatomically modern humans. The team’s work is a continuation of the Diepkloof project, which helped uncover an exceptional prehistoric heritage in the Western Cape. The excavations at Heuningneskrans and Bushman Rock cover a period of over 120 000 years and provide a unique opportunity to study Homo Sapiens societies in the Blyde River Canyon region.

Parutions récentes/ Just Released

— Parution du numéro 2 de la revue Sources. Materials & Fieldwork in African Studies. Ce numéro spécial est intitulé « Sources de la violence ».

Cette toute nouvelle revue en ligne en accès libre, co-créée par le réseau des instituts de recherche français en Afrique subsaharienne, aborde dans ce numéro spécial plusieurs problèmes liés à l’étude de la violence en Afrique : difficulté de la collecte documentaire et du travail de terrain, considérations éthiques, etc.

Publication of the 2nd volume of Sources. Materials & Fieldwork in African Studies. This special issue is entitled « Sources of Violence ».

This brand-new open-access online journal, co-created by the network of the French research institutes in Sub-Saharan Africa, examines in this volume several issues surrounding the study of violence in Africa: problematic access to sources, difficulty to conduct fieldwork, ethical considerations, etc.

— Sophie Dulucq, « ‘Savages are but shades of ourselves’: Central African Cannibals in Herbert Ward’s Narratives (1890-1910) » in Giulia Champion (ed.), Interdisciplinary Essays on Cannibalism: Bites Here and There, Londres, Routledge, 2021, p. 213-229.

— Didier Gondola, Matswa vivant. Anticolonialisme et citoyenneté en Afrique-Équatoriale française, Paris, Editions de la Sorbonne, 2021.
Accessible en Open edition.

Autour de nous/ Around us

CNRS in Southern Africa’s SciChat  – Lazarus Kgasi
Do not miss the 3rd episode of the CNRS in Southern Africa’s #SciChat series with Lazarus Kgasi, palaeontologist at the University of Johannesburg.

You can watch it on the YouTube channel of the French Embassy in South Africa.

Classical References in the Urban Landscape of Mozambique
© Carla Bocchetti, Maputo Train Station, Clocktower
Carla Bocchetti, chercheuse associée à l’IFAS-Recherche, s’intéresse aux références à l’Antiquité dans l’art et l’architecture du Mozambique, de la période coloniale à nos jours. Dans ce billet de blog, elle donne à voir l’importance de la présence des références antiques classiques dans le paysage urbain mozambicain contemporain.
Carla Bocchetti, an associate researcher at IFAS-Research, studies references to Antiquity in Mozambican art and architecture, from the colonial period to the present day. In this blog post, she demonstrates the importance of references to ancient classicism in the present-day Mozambican urban landscape.
Podcast – Cuba and Africa, 1959-1994: Writing an Alternative Atlantic History 
L’ouvrage collectif Cuba and Africa, 1959-1994: Writing an Alternative Atlantic History,  codirigé par Kali Argyriadis, Giulia Bonacci et Adrien Delmas et publié aux éditions Wits University Press avec le soutien de l’IFAS-Recherche, sera présenté lors du lancement de l’ouvrage organisé par le Wits History Workshop, Wits University Press et l’IFAS-Recherche le 6 mai.

Les éditeurs Adrien Delmas et Giulia Bonacci et les contributeurs João Felipe Gonçalves et Shamil Jeppie s’entretiendront avec Robert van Niekerk (Wits School of Governance).

Retrouvez également un article dans IRD Le Mag’ sur cette ouvrage.

The collective work Cuba and Africa, 1959-1994: Writing an Alternative Atlantic History, co-edited by Kali Argyriadis, Giulia Bonacci and Adrien Delmas and published by Wits University Press with the support of IFAS-Research, will be presented at a book launch organised by the Wits History WorkshopWits University Press and IFAS-Research on the 6th of May.

Editors Adrien Delmas and Giulia Bonacci and contributors João Felipe Gonçalves and Shamil Jeppie will be in conversation with Robert van Niekerk (Wits School of Governance)

You can also find an article in IRD Le Mag’ about this publication.

Drawn Lines, an autobiography of Judy Ann Seidman
Le Wits History Workshop et Love Books présentent un lancement de livre/ webinaire sur Drawn Lines, une autobiographie de Judy Ann Seidman, le mercredi 21 avril à 17h30. Inscrivez-vous ici.
The Wits History Workshop and Love Books present a book launch/ webinar of Drawn Lines, an autobiography of Judy Ann Seidman, on Wednesday the 21st of April at 5:30. Register here.

Découvrez le réseau des instituts de recherche français en Afrique sub-saharienne/ Discover the Network of the French Research Centres in Sub-Saharan Africa

IFAS-Research (or UMIFRE 25) is part of a global network of 27 institutes for research in Human and Social Sciences, called UMIFRE (Unités mixtes des instituts français de recherche à l’étranger), part of the CNRS (French National Research Centre). Seven of these research institutes, including IFAS-Recherche, are based on the African continent.

Today, we would like you to discover the SFDAS, the French Archeological Unit Sudan Antiquities Service, in Khartoum. Established in 1969, the SFDAS’ research area is the Middle Nile Valley archeology (250000 BC – 400 AD). The centre focuses on prehistory, Kerma, Egyptian, Napatan, Meroitic, and post-Meroitic civilisations. The SFDAS cooperates with the Sudanese Department of Antiquities, for instance in the recent rescue operations of the Nubian campaign. Excavations are a major part of the SFDAS’ research activities.

Discover the SFDAS’ projects here.